Home  << Week 1>> Week 3

Week 2

Siem Reap dag 4 , 30 januari

Vandaag voor de variatie fietsen naar het meer Tonle Sap met onderweg een tempel op een heuvel. Eerst een stuk langs de rivier gefietst daarna langs rijstvelden. De tempel was niets bijzonders zeker vergeleken met gisteren . Het uitzicht was wel mooi.
rijst rijst
Op 5 km van het meer werden we tegengehouden door een mannetje in een officieel pak die bleef volhouden dat we niet verder mochten . Er zat niets anders op als terugkeren. Onderweg bij een 'restaurant' met uitzicht op de rijstvelden geluncht.
rijst
Terug in Siem Reap naar de botanische tuin die zeer goed onderhouden was, alleen de bioversiteit was wat minder. Op tijd bij het hotel voor het zwembad, zonsondergang bij de rivier en enige biertjes in de buurt van pubstreet (50 dollarcent per stuk). Omdat het stikt van de Indiase restaurants toch maar heerlijk indiaas gegeten. Zeker beter gekruid als het lokale eten. De airco is zeer stil en ook welkom bij temperaturen van minimaal 24 graden.

Siem Reap dag 5 , 31 januari

Weer een tempel dag vandaag. Een Moto gehuurd die ons maar de verder af gelegen tempels gaat brengen.
moto
Wel 6 tempelcomplexen bekeken, Banteay Srei op 37 km de verste.
tempel tempel
Daarna nog vele tempelcomplexen te veel om uit elkaar te houden. Na zeven uur en een lunch op locatie weer terug naar het hotel. Weer een behoorlijk warme dag vandaag met 34 graden en weinig wind. José natuurlijk weer afkoelen in het zwembad. Als goede Hollanders weer terug naar het 50 cent bier. Om de dag goed af te sluiten Thais gegeten bij een klein Cambodiaans restaurant.

Siem Reap dag 6 , 1 februari

Een nieuw vakantie record 6 dagen op een plek. Maar er is ook veel te zien, eten en drinken . Vandaag weer met de fiets de laatste in de buurt liggende tempels bekeken. Op de terugweg weer naar Angkor wat geweest om de muurbeelhouwwerken, die steeds een verhaal vertellen, te bekijken
tempel tempel
Vandaag voor de variatie Cambodiaans gegeten, al had ik french Fries als voorgerecht.

Siem Reap dag naar Kampong Thom , 2 februari

Eindelijk afscheid genomen van Siem Reap. We werden opgehaald van het hotel en naar het (mini) bus station gebracht. We vertrokken redelijk op tijd en na een korte tussenstop kwamen we vlak bij Kampong Thom. Alleen reed de chauffeur gewoon door. Na wat geschreeuw van ons stopte hij bij een splitsing en wilde ons eruit gooien. Met hulp van een slimme Cambodiaanse medereiziger wisten we hem ervan te overtuigen om een tuktuk naar het centrum te regelen en te betalen. Al snel waren we in ons , zeer luxe, hotel. Hier maar direct geluncht. Met de tuktuk naar Prasat Sambor Prei Kuk voor nog meer tempels, nu uit de zevende eeuw. Nu weten we weer waarom een tuktuk niet fijn is , geen uitzicht en zeer instabiel. Na bijna 3 kwartier kwamen we bij de tempels. De eerste groep werd net gerestaureerd dus daar mochten we niet in. Er waren nog twee groepen die wel mooi waren maar in vergelijking met Angkor Wat een beetje magertjes waren. Wel praktisch geen toeristen en in een mooie bosrijke omgeving.
tempel tempel tempel
Na enig zwemwerk van José het dorp in gelopen. Weinig te beleven maar gelukkig vonden we nog een restaurant waar wst Engels gesproken werd. Weer goed gegeten en gedronken.

Kampong Thom naar Phnom Penh, 3 februari

Via het hotel bus tickets naar Phnom Penh geregeld. Om 9 uur stond een chauffeur in de lobby om ons naar het Busstation te brengen dat 50 meter verder bleek te liggen. Hij bleef wel wachten totdat de bus kwam, 5 kwartier later.
moto
Na 10 minuten rijden kregen we de eerste pause van 20 minuten. 3,5 uur later stopte de bus voor de twintigste keer. Wij eruit om wat te drinken te kopen. Toen we terug de bus in wilden gebaarde de chauffeur dat we in een andere bus moesten instappen. Hij had onze bagage al in de andere bus gelegd. De bandjes van de rugzak van José hingen nog uit de bagage klep dus we hoopten dat die van mij er ook in lag. Snel de oude bus in om mijn bril en schoenen op te halen en naar de inmiddels toeterende bus gegaan. Gelukkig was deze was wel sneller, hij bereikte zelfs snelheden boven de 80. Om 15:30 kwamen we aan in Phnom Penh. Daar troffen we de langzaamste tuktuk chauffeur van Cambodja. Ik moest zelf naar het hotel navigeren dat op 3 km afstand lag. Mooi hotel, aardige receptie en goede buurt. Wat geluncht bij het een na traagste restaurant in Phnom Penh en langs de Mekong gelopen.
Op terras vlak bij de rivier wat biertjes gedronken en later bij een Nepalees restaurant tegenover ons hotel gegeten.

Phnom Penh, dag 2, 4 februari

Niet zoveel te doen in Phnom Penh. Toch weer een redelijk volle dag. Eerst naar het Nationaal Museum om gestolen beeldhouwwerk uit Siem Reap te bekijken.
museum
Daarna naar een 13de eeuwse Tempel die een verdacht jong aanzien had. Wel veel inlanders die geld, sinaasappelen, eieren en veel meer kwamen offeren.
moto
Door naar de koninklijke spoorwegen om een kaartje voor morgen te kopen. Daar een tuktuk chauffeur uitgelegd dat we naar een eilandje in de rivier wilden. Na wat gezeur halverwege de rit toch afgezet bij een ferry die naar het eiland ging. Daar fietsen gehuurd en het eiland rondgefietst. Geluncht met uitzicht op de Mekong en weer terug met de ferry.
frrry
Aan de andere kant stond weer een tuktuk die ons richting hotel bracht. Het straatje van ons hotel heeft naast de Nepalees ook nog een rustig terras met tapbier voor 50 cent. Omdat we morgen absurd vroeg op moeten gebruikgemaakt van beide etablissementen.

Phnom Penh naar Kep, 5 februari

Om half 6 ging de wekker, we moesten 40 minuten voor vertrektijd aanwezig zijn. Ruim op tijd op het station maar natuurlijk niets te doen. Om kwart voor zeven mochten we in de trein plaatsnemen die bestond uit een coupé .
trein
Na een bloedstollende tocht van wel 40 km per uur kwamen we na 5 uur in Kep aan. Tuktuk genomen en een half uurtje later ontbijt bij het hotel.
hotel
Wat rondgelopen in het dorp dat alleen bestaat uit kraampjes langs de zee. Een tent en stoelen op het strand gehuurd en rustig gelezen. Helemaal alleen, behalve dan de bediening, genoten van een zonsondergang bij de zee op een terras.
frrry
Later weer op een terras in de zee heerlijk gegeten.