Reis Spanje¨ voorjaar 2023
Home  >> Week 2

Week 1

Treinreis Nijmegen Barcelona 9 februari

Om 7 uur werden we opgehaald door Jeroen omdat de bussen staakten. We waren ruim op tijd in schiphol om de tgv naar Parijs tehalen. De metro van gare du nord naar gare de Lyon hadden we snel gevonden. Binnen 10 minuten waren we in gare de lyon waar we eerst goed geluncht hebben met franse stokbroden en daarna lekker in de zon gezeten hebben. De reis vanaf Parijs eerste klas naar Barcelona ging voorspoedig. Er was een restauratiewagen waar vriendelijke medewekers ons voorzagen van drank en spijs.

In Barcelona de metro in en we hadden geluk er ging een metro tot vlak bij ons hotel. Vandaar 10 minuten lopen en we waren in het gereserveerde hotel. Om half elf zaten we in een leuk restaurantje aan de tapas.

Barcelona dag 1, 10 februari

Lekker uitgeslapen, in het hotel ontbeten en daarna gaan lopen. We hadden een route gevonden die langs de belangrijkste bezienswaardigheden zou gaan. Zo kwamen we al snel bij de sagrada familia

En park Guel, dat eigenlijk best wel tegenviel heel veel mensen en weinig te zien.

Gewoon verder gelopen en genoten van alle mooie gebouwen die we tegenkwamen.

Na 22 km vonden we het wel genoeg en gingen we naar de kroeg. In de buurt geen ander leuk restaurant gevonden dus weer terug naar de tapas met wijn.

Barcelona dag 2, 11 februari

Om 9:15 mochten we de sagrada Familia bezoeken Dus waren we om 9 uur aanwezig. We mochten direct in de rij aansluiten en na 5 minuten mochten we door. Helaas eerst een veiligheidscheck waar mijn zakmes in beslag genomen werd (bij de uitgang kreeg ik het weer terug) De binnenkomst in de kerk was overweldigend:

Echt indrukwekkend wat Gaudi bedacht heeft. Anderhalf uur binnen en buiten de kerk doorgebracht. Daarna terug naar het hotel om uit te checken om naar een veel goedkoper hotel in de buurt te verhuizen. Daar in de buurt ook weer een Gaudi huis

Naar Montjuic gelopen, een heuvel die over heel Barcelona uitziet.

Een wijntje gedronken in een warme kroeg en daarna met de jas aan Nepalees gegeten.

Barcelona dag 3, 12 februari

Omdat we een veel goedkoper hotel gevonden hebben uitgecheckt en via en broodjeszaak naar het nieuwe hotel gelopen. Helaas misten we net de trein naar Monistrol dus verplicht een uurtje op een zon overgoten terras moeten verbrengen. De trein kwam na ruim een uur aan in Monistrol alwaar honderden touristen uitstapten. Gelukkig stapten ze bijna allemaal in een andere trein naar Monserrat. Wij gingen te voet naar Monserrat op een wandelroute van 1,5 uur

Het was een mooie maar wel steile wandeling met mooie uitzichten.

Boven aangekomen werd het weer heel druk maar we hebben wel nog even de kerk van Monserrat bekeken alvorens weer af te dalen naar Monistrol.

We waren wederom 3 ninuten te laat voor de trein dus weer terug naar het dorp voor een biertje. Om 7 uur waren we weer bij het hotel, omdat we honger hadden en ook geen zin hadden om ver te lopen hebben we recht tegenover het hotel in een lege pizzeria 5 heerlijke stukken pizza meg siciliaanse wijn verorberd.

Barcelona naar Valencia, 13 februari

Uitgecheckt bij het hotel, aan de overkant een ontbijt genuttigd en naar het station gelopen. Gelukkig waren we ruim op tijd want eerst moest alle bagage gescand worden en daarna nog gewacht worden om op het perron temogen. Voorspoedige reis. Aangekomen moesten we nog wachten tot het appartement schoon was. Aparte stad met veel protserige gebouwen.

José heeft nog een kerk gesteund door de entree te betalen.

Wijntje gedronken in een tapasbar. Later in dezelfde bar tapas gegeten.

Valencia dag 2, 14 februari

Ontbeten in het appartement. Daarna naar het museum voor schone kunsten, was vooral religieuze schilderwerk. Vandaar uit wilden we naar het strand lopen door een heel langgerekt park. We kwamen de nieuwe kunst tempel en meer van dat soort fraaie moderne architectuur tegen.

Het strand bleek nog 4 km verder te liggen dus zijn we maar gewoon teruggelopen.

Valencia dag 3, 15 februari

Ontbeten in het appartement. Weer naar een echt hotel gegaan. Op het centrale station een trein proberen te boeken naar Cartagena

Dat was iets te ambitieus. Lang wachten en daarna een echte ambtenaar die het eigenlijk ook niet wist.

Dus later maar weer zelf geboekt. Nog even kerkje tussendoor

Eindelijk weer zonnig dus geruime tijd op het terras verbracht. De botanische tuin van de universiteit was behoorlijk groot met zelfs kassen met bromelia’s en orchideeën.