Reis ¨ najaar 2023
Home  << Week 2>> Week 4

Week 3

Carrapateira dag 2, 4 oktober

Omdat de enige mogelijkheid om in Carrapateira te overnachten ons verplichte twee nachten te blijven hebben we besloten om in plaats van een wandeling naar Arrifana, dat de eindbestemming van de volgende etape is, een rondwandeling lokaal te doen. Er gaat namelijk maar 4 keer per week een bus naar Arrifana en natuurlijk niet op woensdag. Dus eerst maar het begin van de etappe tot het strand gelopen. Daar was gelukkig een strandtentje waar wat te eten en drinken was.

José was nog zo stoer om in de zee te gaan maar de temperatuur was beneden elk peil. Dus ik heb me beperkt tot lezen. Later naar het einde van het strand gelopen dat nog 4 km breed bleek te zijn. Terug nog even in de schaduw gelezen om daarna via een andere route terug naar het dorp te gaan. Wederom bier bij het lokale terras ( ditmaal 3 euro voor 2 bier). Omdat het al snel kouder wordt hier al om 18:30 buiten gegeten bij hetzelfde restaurant als gisteren.

Carrapateira naar Aljezur, 5 oktober

Na een ontbijt thuis geprobeerd een uber naar Arrifana te krijgen , helaas tevergeefs. Teruglopend naar het centrum zag José een taxi die ze kon aanhouden. De chauffeur vroeg de hoofdprijs omdat het volgens hem een feestdag was, voor hem in iedergeval wel met die ritprijs. We hadden geen keuze dus met de taxi naar Arrifana gereden. Vanaf daar de route weer opgepakt. De wandeling begon met zandpaden die echt vol met zand waren, leek of je in de duinen liep. Wel dennenbomen en zelfst heide gezien.Daarna weer mooie oceaan uitzichten.

Na de oceaan moesten we 5 km langs een asfaltweg lopen waar sommige automobilisten niet doorhadden dat er ook wandelaars op de weg konden lopen. De laatste 3 km via een zandpad naar het dorpje.

Leuk hotel met terras. Thais gegeten

Aljezur naar Odeceixe, 6 oktober

Na een supervet, letterlijk , ontbijt op weg naar Odeceixe. Mooie makkelijke route met , voor de Algarve, veel groen.

Na 6 km moesten we kiezen tussen de kustroute of de historische route die meer landinwaarts liep. Aangezien het kustpad meer asfalt had gekozen voor het historische pad ( dat ook nog 3 km korter was). Voor we het wisten waren we al in Odeceixe, een leuk plaatsje met een ouderwetse Don Quixote molen. Het hotel had een self check-in, er hingen sleutels met de naam van de gasten bij de ingang. Weer lekker gedouched en het dorp bekeken. Leuk klein dorpje met nog authentieke sfeer (als je niet op de toeristen let).

Pizza gegeten op een klein plein.

Odeceixe, 7 oktober

In Zambujeira was geen hotel meer te krijgen daarom blijven we nog een nacht on Odeceixe. De eerste bus naar Zambujeira gaat pas om 9:50 dus tijd genoeg voor een ontbijt. Het weer blijft uitstekend, alleen is het voor 9 uur lekker om in de zon te zitten en daarna is schaduw zeer welkom. De busreis duurde 20 minuten en dan te bedenken dat wij over de terugreis meer dan 5 uur nodig zullen hebben. Alweer een zeer mooie en afwisselende wandeling met af en toe groen en weer mooie uitzichten over de oceaan.

Odeceixe naar Almograve, 8 oktober

Weer dezelfde bus naar Zambujeira om vandaar de wandeling te vervolgen. Eerste 12 km geen echt succes, 4 km naast een kaarsrechte weg. Daarna ook veel rechte paden die niet veel van de zee lieten zien. Na 12 km kwam het dorpje Cavaleiro waar een kleine kroeg zat. Omdat we geen eten bij ons hadden en het ontbijt ook zeer karig was geweest waren we blij met de lunchkaart 2 omeletten met friet en sla en cola voor 9,50 samen. Na Cavaleiro werd de wandeling mooier. We liepen door een duinlandschap, helaas ook met het bijhorende losse zand. Uitzichten op de Oceaan en gekleurde rotsen. Ook de vegetatie werd beter , veel struikjes , heide en kleine boompjes. Na 22 km waren we blij dat we de strandtent van Almograve konden betreden. Omdat we pas om 6 uur bij het hotel konden inchecken op een terras in de buurt wat vocht aangevuld. Het dorp is geen leuk authentiek dorp, allemaal nieuwbouw.

We waren blij verrast te horen dat er een Nepalees restaurant was . Helaas viel de kwaliteit van het eten tegen.

Almograve naar Vila Nova de Milfontes , 9 oktober

Korte wandeldag vandaag. Goed ontbeten bij het hotel . Geen moeilijke wandeling alleen heel veel los zand. Geen hoge rotsen meer wel heel veel wandelaars. Om half twee kwamen we al aan op het strand van Milfontes. Veel te vroeg nog dus maar op het strand gaan liggen. Je kon Milfontes al goed zien liggen maar later bleek dat het nog 6 km was omdat de brug over de rivier nogal ver weg lag en we niet een shortcut met de ferry wilden maken.

Weer leuk plaatsje met een kasteel en leuke pleintjes

Vila Nova de Milfontes naar Port Covo , 10 oktober

Laatste etappe van de wandeling. Omdat we geen nieuw water gekocht hebben met het idee dat er onderweg wel wat te krijgen is kregen we een etappe zonder kroegen of winkels. Ze hadden wel veel moeite gedaan om de laatste etappe extra speciaal te maken. De paden gevuld met extra mul zand, veel afdalingen en klimmogelijkheden en zelfs een speurtocht door geen markering meer aan te brengen. Weer lekker warm maar veel minder druk dan gisteren. De rotsen werden steeds minder hoog maar de uitzichten bleven mooi. Na 17 km eindelijk een restaurant waar we direct een liter water en twee cola genuttigd hebben Zelden was cola zo lekker. Na nog een uurtje ploeteren door het zand en een flinke klim naar boven kwamen we in Porto Covo aan. Weer flink wat gedronken bij het eerste restaurant en het appartement gezocht( en gevonden).

Bij hetzelfde restaurant later de zonsondergang bewonderd onder het genot van wijn en hun hele vegetarische menu. Het was een prachtige wandeling, ongelooflijke uitzichten, goede hotels, veel vegetarische mogelijkheden en prachtig weer. Het enige minpuntje was de bediening bij de restaurants/kroegen die meestal traag en niet echt vriendelijk was