Reis ¨ najaar 2023
Home  << Week 1>> Week 3

Week 2

Faro dag 1, 27 september

Op zonnig terras ontbeten en daarna de trein naar Fuseta net gehaald. Daar hebben we een rondwandeling van 12 km gedaan die langs de kust en het binnenland ging.

Op het eind vonden we een leuk terras met een ietwat chagrijnige ober die wel een vegetarisch gerecht voor ons had. Een uurtje later kregen we rijst met aardappelen met wat spruitjes en broccoli. Ietwat chagrijnig gingen we de weg vervolgen. We hadden namelijk gezien dat er een uitgezette fietsroutes was naar Olhao, een plaatsje vlak bij Faro. Omdat we langs het strand kwamen moest ik toch even het koude water proberen.

De wandeling daarna was mooi tot 4 km voor Olhao, daar kwamen we op een drukke weg terecht. Na 2 km en een terrasje konden we via een alternatieve route het station bereiken. Terug in Faro een alcoholische versnapering op een terras dat uitkeek over de baai ( en het vliegveld )

Faro dag 2, 28 september

Vandaag naar een van de mooiste dorpjes van de Algarve. Bij het busstation kregen we te horen dat de chauffeurs staakten . Dus weer met de trein naar Loulé . Helaas ligt het station 9 km van de stad. Een andere reiziger werd opgehaald door een chauffeur . Deed ons denken aan Uber. De app opgestart en jawel binnen 5 minuten stond een chauffeur bij het station om ons naar de stad te brengen. Helaas bleek het dorpje niet echt boeiend te zijn, een markthal twee saaie kerken en 2 musea.

Binnen 2 uur wilden we terug maar de beloofde bus kwam niet opdagen. Dus wederom Uber ingeschakeld om naar het station te komen. Terug in Faro nog wat tegeltjes in een oud pand bekeken en twee kerken.

Gelukkig was het daarna tijd voor bier op een rustig afgelegen terras. Later nog de zonsondergang bekeken op een terras aan de haven en wederom indiaas gegeten.

Faro naar Luz, 29 september

Met de high speed algarve expres naar Lagos gegaan.

Daar aangekomen heel blij dat we daar geen hotel geboekt hebben. Na een eerste omelet met friet door gelopen naar Luz, de eerste etappe van de Rota Vincentina.

We waren al vrij snel in Luz waar we een luxe appartement iets buiten het dorp hebben. José liep hard door omdat er een zwembad wachtte

Het was de hele dag weer strak blauw en ongeveer 30 graden.

Luz naar Salema, 30 september

Na een zeer uitgebreid ontbijtbuffet de tweede etappe begonnen. Deze is slechts 12 km maar wel over smalle paadjes langs de zee die steeds omlaag en weer omhoog gingen. Weer lekker warm met een flink windje.

Na 5 km een eerste stop bij een strandje van Burgau. Salema is nog een leuk plaatsje met authentieke huisjes.

Alle hotels in Salema waren vol of veel te duur dus we moesten door maar Sagres. De bus ging pas over 2 uur dus maar weer een Uber besteld. Het hotel had alweer een zwembad dat voor privé gebruik voor José was. Sagres zelf is niet zo boeiend, we hebben nog geen echt oud centrum kunnen vinden.

Salema naar Sagres 1 oktober

Vandaag de eerste serieuze etappe van 21km. Om 7:50 de eerste bus naar Salema. Serieus ontbijt met omelet om 8:30 in Salema. Daarna steil omhoog de rotsen op en steil omlaag de rotsen af. Dit patroon bleef de eerste 12 km hetzelfde. Meer dan 500 meter hoogte verschil overbrugd gedurende de meer dan 5 urige wandeling.

Gelukkig waren de laatste 5 km relatief vlak en kwamen we niet al te gehavend op het strand van Sagres aan. Weer bijgekomen bij het zwembad en later op het eigen terras van ons appartement. Avond eten en drinken bij een nabijgelegen pizzeria.

Sagres naar Vila do Bispo, 2 oktober

Na een ontbijtje in een klein café begonnen met de 4 de etappe van 22 km. Eerst naar het meest zuidwestelijke puntje van Portugal gelopen. De vuurtoren was dicht en behalve touristen was er niets te zien. Weer doorgelopen over een pad met behoorlijk scherpe stenen wel weer mooie uitzichten over de zee. Zes km voor Vila do Bispo begon een breed pad dat ons naar het dorp leidde. Dit keer een relatief makkelijke wandeling zonder al te veel hoogteverschillen. We zaten voor 3 uur al weer op een terras op plaats van bestemming. Het huis dat we gehuurd hadden was makkelijk te vinden. De moeder van de eigenaar is de buurvrouw die ook de sleutel had. De horeca in het dorpje zag er niet flitsend uit. We trokken onze stoute schoenen aan en gingen zomaar inkopen doen bij de plaatselijke Lidl. Zelf gekookt en ook nog gegeten ( en gedronken) op het terras van het huisje.

Vila do Bispo naar Carrapateira, 3 oktober

Na een ontbijt met stokbrood en kaas van de Lidl begonnen met de 5de etappe van 16km. Weer stralende hemel en geen wind met ongeveer 25 graden. Rustig begin met langzame stijging. Zelfs nog iets wat op een bos leek tegengekomen.

Daarna weer richting zee met de bekende uitzichten. Dit keer maar twee keer echt steile afdalingen/stijgingen. Omdat de tocht vrij kort was nog twee keer op strand gelegen.

Na 5 uur lopen kwamen we in het dorpje aan. Het huisje was makkelijk te vinden net als de plaatselijke kroeg ( 1 bier en 1 wijn samen 2,60). Van de drank kregen we honger dus om half zeven gingen we eten in een restaurant dat nog verrassend veel vegetarische opties had. Toen de zon onder geging werd het meteen kouder, nog maar 20 graden.