Reis ¨ najaar 2023
Home  >> Week 2

Week 1

Treinreis Nijmegen Girona 20 september

We vertrokken om 6 uur naar het station met de bus en Kim. Op het station stond de bus naar Arnhem klaar dit in verband met werkzaamheden bij de ns. Ruim op tijd voor de trein naar Amsterdam en Utrecht ( voor Kim) Omdat José door haar rug gegaan was moesten de anderen wat meer dragen.

In Utrecht weer een hartverscheurend afscheid en in Amsterdam een cappuccino. Trein naar Parijs vertrok op tijd. In de restauratiewagen hadden ze nog tickets voor de metro van Parijs zodat we direct naar Gare de Lyon konden gaan. Daar weer een baguette met kaas gegeten en veel te vroeg in de trein naar Girona gestapt. 6 uur later in Girona waar het hotel 5 minuten lopen van het station was. Nog een kaasplankje met bier/wijn kunnen nuttigen op een terras.

Girona dag 1, 21 september

Redelijk vroeg opgestaan en een standaard ontbijt op een terras genoten. Daarna de zeer overzichtelijke (oude) stad in.

Na twee kerken, die teveel entreegeld vroegen , over de oude muur gelopen met een mooi uitzicht op het oude stadje. Geluncht met stokbrood en brie in een park en langs de rivier gewandeld.

Weer terug in de stad bleek dat er een mis in de Basiliek opgedragen werd en er geen entree meer was.

Onze eerste beslissing om niet binnen te gaan bleek goed te zijn. Een winkeltje gevonden dat craftbieren verkocht die je op een eigen terrasje mocht opdrinken. Daarna een Indiaan gevonden die weer lekker vegetarisch eten had.

Girona dag 2, 22 september

Gelukkig weer een warme dag zodat we op het terras konden ontbijten. Vandaag een wandeling, Cami dels angels, van 25km lopen. De wandeling ging naar een kerkje met uitzicht en restaurantje. Op 484 meter hoogte.

Heenweg was al behoorlijk heuvelachtig , de terugweg was nog zwaarder op kleine paadjes die steil omhoog en omlaag gingen. Des te blijer waren we toen we weer in Girona aankwamen. Het zelfde winkeltje van gisteren heette ons warm welkom en we kregen een plekje op het zonnige privé terras met uitzicht op de rivier.

Helaas kwamen de beloofde regenbuien later wel uit de lucht vallen zodat we tapas gegeten hebben naast het hotel.

Girona dag 3, 23 september

Vandaag een rustige dag. Eerst naar telefoon winkel voor een nieuw accu voor de telefoon van José. Daarna naar het archeologisch museum dat in een oud klooster zat.

Om toch nog wat lichamelijke inspanningen te kunnen doen naar het hoogste punt van Girona gelopen de Montjuic waar de ruines van een oud kasteel liggen. In die ruines kwamen we twee vrouwen tegen die vroeger in die ruines opgegroeid waren en die een reünie voor iedereen die daar gewoond hadden aan het organiseren waren. José kreeg nog een prachtige waaier die ze niet durfde te weigeren.

Weer beneden aangekomen dreigde het te gaan regenen dus zij we, als enige , het Museum van Girona gaan bezoeken. Was nog best aardig. Na wat Paulianer bier zijn we rechtsreeks naar een vegan restaurant tapas gaan eten Was geen echte aanrader vrij smakeloze gerechtjes.

Girona naar Zaragoza, 24 september

Eerst met trein naar Barcelona, daar de gebruikeljjke chaos met bagage controle en ticket controle. Op tijd in Zaragoza aangekomen en met een overvolle bus naar het centrum gereden. Aangekomen bij het hotel bleek het opgegeven adres niet te kloppen en moesten we met de taxi naar het echte adres.

Mooi hotel in een verbouwde chocolade fabriek. De stad is nog wennen na het kleine Girona. De oude wijk is wel mooi met een verschrikkelijk grote kerk de Pilar en een kleinere Cathedraal. De Pilar hebben we twee keer bezocht omdat de eerste keer een deel dicht was vanwege een mis. Zoals gezegd vreselijk groot met heel veel beelden, frescos, ook van Goya, en altaren.

Nog rondgelopen in de oude stad en langs de rivier in de zon. Het leek de warmste dag tot nu toe. Na een Amber bier een pizzeria opgezocht .

Zaragoza dag 2, 25 september

Het belooft weer een mooie warme dag te worden. We hebben tickets gereserveerd voor het kasteel van Zaragoza om 10:30. Het is maandag dus de meeste kroegen zijn nog dicht. Bij een bakker stokbroden gekocht en op naar het kasteel.

Het is van oorsprong een zeer oud kasteel dat een islamitische vorst in 1050 heeft laten bouwen en dat zie je wel terug.

We hebben het wel een uur nodig gehad om alle zalen te bekijken. Helaas was het kasteel al jaar een ruïne en is het sinds de jaren 80 opnieuw opgebouwd. Maar toch indrukwekkend Om al die cultuur te compenseren zijn we naar een gebied met wat lagunes 10 buiten de stad gewandeld. Was een mooie wandeling , gelukkig hadden we zelf water en brood bij ons.

Omdat een normaal mens niet kan leven van water en brood hebben we een irish pub bezocht die Paulaner en IPA schonk ( we moesten wel betalen). Het dineren was weer problematisch , en maandag en vegetarisch en voor 19:00 eten. Om 20:00 maar weer bij een pizzeria gegeten.

Zaragoza dag naar Faro, 26 september

Vandaag een reisdag. Eerst naar station delicias met de trein, daar wachten op de sneltrein naar Sevilla van half tien. Voor 2 uur komen we al in een bloedheet Sevilla aan Met de taxi naar het busstation, waar we te horen krijgen dat de bus uren vertraging heeft. Gelukkig willen ze wel omboeken naar de bus van 4 uur. Na een eerste, lange, stop bij het vliegveld van Faro komen we om half zeven in Faro aan. Aangezien Portugal een uur achterloopt is het daar pas half 6. Op het terras nog genoten van de laatste straaltjes zon en een biertje/ wijntje. Als vanouds buiten indiaas gegeten.