Reis Itale¨ 2022
Home  << Week 2

Week 3

Lucca naar Pescia, 26 juli

Afscheid genomen van Lucca en de mevrouw van onze B&B. Naar station gelopen en trein naar Pescia genomen. Heel mooi hotel vlak bij het station met zwembad en eigen restaurant

Het meisje van de receptie gaf als suggestie een wandeling naar San Gennaro. Dit bleek op de etappe van de Il Cammino di San Jacopo te liggen Heel mooie wandeling met veel klimmen en dalen. We kwamen langs Collodi waar de schrijver van pinocio woonde en waar een attractiepark van ponicio lag. Met veel moeite heb ik José ervan kunnen weerhouden dit te bezoeken.

Na 20 km waren we weer terug in Pescia, aardig stadje maar wel behoorlijk uitgestorven. Even geluncht en daarna snel terug naar het hotel voor het zwembad. Het avondeten bij het bijbehorende restaurant was lekker, weer geen Pizza. Wel op stand met obers in vol kostuum en wijn die eerst geproefd moest worden. Hij rook zo goed dat ik ook maar een heel vol glas gedronken heb

Pescia, dag 2, 27 juli

Vandaag voor de afwisseling gaan wandelen. Flink stuk asfalt tot waar de wandeling begon. Daarna mooi door de bossen niet heel veel klimmen. In Montecarlo wat gedronken op het enige open terras.

De trein in Salvador net zien vertrekken dus maar terug gelopen. Was gelukkig een mooie route met een heel stuk langs een drooggevallen rivier. Wel weer behoorlijk warm zonder schaduw. Daarom werd het zwembad wel gewaardeerd na 20 km.

Omdat het restaurant zo goed bevallen was weer daar gegeten. Helaas was de hoofdober die ons vegetarische verrassingen beloofd had vrij. Dus weer gewoon spaghetti pomodore moeten eten.

Pescia, naar Pistoia , 28 juli

Vandaag een rustige dag. Omdat er geen treinen rijden gaan we met de bus naar Pistoia, maar 45 minuten verder. Zijn er dus al vroeg, direct bagage droppen bij het hotel en gaan sightseeing als goede toeristen. Heel rustige plaats weinig toeristen maar toch voldoende te zien.

In een klein zijstraatje vinden we een restaurant dat een menu van 10 euro aanbood. Bij navraag bleek dit zelfs als vegetarische optie mogelijk.

Als diner lekker buiten Indiaas gegeten.

Pistoia naar Ravenna, 29 juli

Omdat Pistoia toch wel heel klein is en de wandelingen pas na 2km drukke weg begonnen besloten om naar Ravenna te gaan het stadje van de mozaïek. Na 3 uur trein met twee overstappen kwamen we aan . Een superdelux hotel met een eigen kapel voor als José 's nachts ook nog een altaar wil zien.

Een kaartje gekocht waarmee we de plicht hadden om 5 kerken/mausolea te bekijken. Binnen 3 uur hebben we aan onze plicht voldaan. Hele mooie gebouwen met heel veel mozaïek.

Het veganistische restaurant was zo lekker dat we direct voor morgen gereserveerd hebben.

Ravenna dag 2, 30juli

Ondanks de fixe prijsverhoging van 50% vanwege het weekend hebben we nog een nacht bijgeboekt. Na een uitgebreid ontbijtbuffet hebben we met fietsen van het hotel een tocht naar zee gemaakt. Eigenlijk was het een wandelroute maar aangezien deze 28km enkel was leek het slimmer om het met de fiets te doen. Mooie fietstocht eerst nog een Mausoleum onderweg bekeken. Die was niet bijzonder en had ook geen mozaïek. Daarna door de podelta een gebied met veel bos en water. Het strand was heel druk dus we hebben daar alleen gedronken en wat gegeten. Op de terugweg nog flamingos gezien.

Het veganistische restaurant was weer goed, we hebben zowel primera plata als een secondi plata besteld.

Ravenna naar Ferrara, 31juli

Na weer een uitgebreid ontbijt met de trein naar Ferrara. Lopend naar het hotel dat gezien de prijs (49 euro) verrassend luxe is. Het stadje is absoluut niet toeristisch terwijl het wel mooi is. Leuke smalle middeleeuwse straatjes met de, schijnbaar, nodige kerken en kastelen. Kwamen toevallig uit bij een museum over byzantijnse opgravingen. Was de moeite en de entreeprijs waard . Onderweg eern bar gezien die weiss bier verkocht voor 3 euro. Daar na 5 uur wat gaan drinken.

Weer een indiaan gevonden die goedkoop en lekker was. Nog even een wijntje bij de locals bij een kleine kroeg gedronken en weer naar het hotel.

Ferrara naar Milaan, 1 augustus

Lekker uitgeslapen , ontbeten bij een bar en naar het station. Eerst de trein naar Bologna, daar overgestapt op de trein naar Milaan. De trein was in precies 4 uur in Milaan. Het hotel lag op 5 minuten van het station dus we konden al weer snel Milaan in. Naar het centrum gelopen via een rustige wandelroute eerst door het moderne deel van Milaan.

Binnen een halfuur naar de Duomo daarna naar een park dat we de vorige keer ook al gezien hadden. Onderweg kon José weer drie kerken bezichtigen. Gelukkig had Milaan ook nog witbier.

We waren pas laat toe aan wat eten en hebben dus maar de laatste pizza van de vakantie in een restaurant vlakbij het hotel gegeten. Dit keer binnen aangezien het nog altijd 32 graden was.

Milaan naar Nijmegen, 2 augustus

Vroeg naar het station, om 8 uur zaten we in de trein naar Basel. Weer mooie reis langs het Comomeer.

Ruim op tijd in Basel, anderhalf uur wachten op de trein naar Keulen. Geen luxe trein, ging niet heel hard en was bloedheet. We hadden in Keulen een overstap tijd van 9 minuten. De vertraging bleef maar oplopen tot wel 20 minuten. Ondertussen naar restauratiewagen voor weiss bier. De kelner was zwaar verontwaardigd dat hij geen fooi kreeg maar wij vonden 12 euro voor twee halve liters meer dan genoeg. Vlak voor Keulen zag ik dat de trein naar Arnhem ook vertraging had waardoor we weer 6 minuten hadden om over te stappen. De ICE naar Arnhem was stampvol maar wij hadden zitplaatsen gereserveerd waardoor wij wel konden zitten. Na nog wat meer oponthoud kwam de trein in Arnhem aan. Na een halfuurtje ging de trein naar Nijmegen. Jeroen stond op het station te wachten en bracht ons weer veilig naar huis. Het is een relaxte vakantie geweest in een mooier en leuker Italië als verwacht. Het landschap was mooi de hotels prima en het eten was ook goed. Voor herhaling vatbaar maar dan liefs niet in het hoogseizoen.