Reis italie¨ mei 2023
Home  << Week 1

Week 2

Siena naar Ponte d'Arbia , 25 mei

Vroeg ontbeten en al om 8:15 onderweg. Heerlijk weer, blauwe lucht en een aangename temperatuur . We begonnen met veel asfalt maar gelukkig weinig verkeer. Later gelukkig weer meer onverharde paden . Na 10 km een industrie terrein waar een café zat Daar wat kunnen drinken en voor de eerste keer de broek kunnen afritsen. Met korte broek verder over mooie paden met uitzicht op Siena.

Al eerder dan verwacht kwamen we in Ponte d'Arbia, om 3 uur konden we genieten van een koude cola na 26 km. Het appartement was niet te moeilijk te vinden. We hebben het hele huis voor ons zelf. Helaas is de plaatselijke Pizzeria op donderdag gesloten dus we moesten in een café een tafeltje reserveren voor het avondeten. Zoals we ondertussen gewend zijn begon het weer te regenen dus zijn we maar gaan douchen. Uitzicht vanaf de hotelkamer.

Later een echt pelgrims menu gegeten, je krijgt wel een beetje medelijden met de pelgrims als ze dat elke dag moeten eten.

Ponte d'Arbia naar San Quirico d'Orcia , 26 mei

Weer vroeg op pad , ontbijt stond al klaar dus dat was zo op. Mooie route direct van het asfalt weg. Na 5 km al de eerste stop Buenconvento een mooi oud dorp met mooie cafés voor koffie en cola op terras.

Vervolgens door een zonovergoten landschap vol bloemen door naar de volgende stop op 18 km in een minder picturesque dorpje waar we konden lunchen.

Gesterkt door de pasta een afdaling over asfalt gedaan en een klim over kleine paadjes naar San Quirico d'Orcia. Na 26 km bereikten we het dorp. Heel mooi dorp met oude kerkjes en ommuring.

We kwamen weer dezelfde mensen tegen als gisteren. Samen wat gedronken op het terras en geprobeerd te converseren in het Duits en gebrekkig Frans. Later voor de eerste keer buiten gedineerd .

Omdat er weinig hotels in het centrum waren hebben we een redelijk duur hotel genomen. Ze hadden ons ook nog geupgrade naar een 4 sterren hotel.

San Quirico d'Orcia naar Radicofani, 27 mei

De tocht vandaag is 32 km met daarin flinke hoogteverschillen. Dit is ons te gortig, we besluiten het eerste stuk met de bus te doen. Na het eerste uitgebreide ontbijt naar de bushalte. Er kwam zowaar een bus die ons naar Castiglione d'Orcia bracht. Een dorpje hoog op een heuvel gelegen.

Vanaf het dorp liep een steile weggetje naar beneden dat al vrij snel op de via francigena uitkwam Alweer een heel mooi landschap met veel hoogteverschillen.

Geen terassen onderweg behalve een boerenterras 5 km voor de eindbestemming. Daarna volgde een zeer steile weg die na 4 km eindelijk uitkwam in Radicofani. Toch weer een tocht van 27 km. l

Direct een, naar later blijkt het enige, terras gevonden i de zon met een fantastisch uitzicht.

Daar de eigenaar van het appartement gebeld en een kwartiertje later konden we al douchen. Later hetzelfde terras bezocht voor bier, wijn en eten. Om 8 uur werd het te koud en keerden we moe maar tevreden huiswaarts.

Radicofani naar Acquapendente, 28 mei

Vandaag makkelijke etappe van 24 km meestal bergafwaarts dus rustig aan gedaan. Broodjes gehaald die we in de zon opgegeten hebben. De eerste 10 km waren heel mooi, een brede onverharde weg die mooi omlaag liep.

Maar toen begon de ellende , het beloofde café was gesloten. Het volgende café op 4km had geen eten op zondag en de weg liep langs een snelweg die veel motorrijders als racecircuit zagen. Na 2 km wel een restaurant dat pizza had , maar na het eten moesten we 2km op de racebaan lopen. 4km voor de bestemming mochten we weer op een onverhard pad omhoog naar Acquapendente lopen. Het leek wel een spookstad , geen mens op straat dichte winkels en cafés. De pizzeria waarboven we sliepen was gelukkig wel open en we konden de ellende gaan afspoelen. Later nog wat in het stadje rondgelopen maar de sfeer bleef vreemd. Nog wat gedronken op het terras en een tweede pizza van de dag gegeten.

Acquapendente naar Bolsena, 28 mei

Lekker op een terras in de zon ontbeten.

De wandeling ging de eerste 10 km vooral langs kleine weggetjes in een boerenlandschap. Daarna een dorp waar terrassen waren waarvan we natuurlijk gebruik gemaakt hebben Direct na het dorp hadden we het eerste uitzicht op het grootste kratermeer van europa.

Daarna tot groot genoegen van José zelfs een stukje door een bos. Later weer koren met een enorme bloemen pracht.

Al snel kwamen we in Bolsena een mooi oud plaatsje met de onvermijdelijke kerken, die gelukkig grotendeels gesloten waren. Luxe hotel met eigen terrasje en verkeerslawaai.

Bolsena naar Montefiascone, 30 mei

Erg uitgebreid ontbijtbuffet bij hotel. Vandaag een rustdag slechts 16,5 km. Wel behoorlijke hoogte verschillen 500 meter omhoog.

Weer mooi uitzicht op het meer en veel bloemen. Vrij snel al zagen we onze bestemming:

Nog even klimmen en we waren bij het hotel met prachtig panorama terras.

Helaas begon het te regenen zogauw we op het terras zaten. Later konden we wel nog naar een pizzeria met een beter uitzicht dan eten.

Montefiascone naar Viterbo, 31 mei

Nog uitgebreider ontbijt buffet. Maar goed ook na het karige eten van gisteravond. Wederom een rustige dag van 17 km. Om 13 uur waren we al in Viterbo. Het was een rustige wandeling vergelijkbaar met de Limburgse heuvels alleen het uitzicht op de bergen in de buurt was anders.

Na een uurtje in het dorp begon het enigszins te regenen zodat we zeer geïnteresseerd waren in de etruskische geschiedenis die het archeologisch museum toonde. Na deze leerzame ervaring wilden we de stad gaan bekijken maar zware slagregen dwong ons het terras op. Na een douchebeurt konden we weer fris de stad in waar het moeilijk leek te zijn een normaal restaurant te vinden. Uiteindelijk in een zeer lawaaierige eettent beland met gigantische pizza.

Viterbo naar Viterbo, 1 juni

Laatste wandeldag van deze vakantie. We wilden naar de volgende etappe plaats Vetralla lopen. Op de app hadden we al gezien dat dat niet zou kunnen wegens werkzaamheden in het bos.. Bij een informatiepunt voor de Francigena in Viterbo stond een alternatief. Eerst met de bus naar San Martino daarna nog 16km lopen. De bus ging pas om 9:25 dus we konden nog wat sightseeing Viterbo doen.

San Martino was een leuk plaatsje met een goed terras. Na een uurtje of 2 begon het te regenen en onweren. Regenkleding aan en doorlopen alsof er niets aan de hand was ondanks dat de paden meer op kleine riviertjes begonnen te lijken. Na 5 km kwamen we bij een dorp waar we even konden schuilen met cappuccino en thee.

Daarna werd het weer droog en bereikten we Vetralla zonder probleem. Gelukkig had de plaatselijk kroeg ook buskaartjes zodat we een uurtje later weer in Viterbo rondliepen. Weer wat sightseeing en in de stralende zon enkele consumpties genuttigd.

Viterbo naar Milaan, 2 juni

De dag begint om 8:15 met een bustocht van een uurtje, daarna wachten en een treinreis van een uur naar Chiusi.

Ook daar weer wachten. Dan een trein naar Siena waar we om half 2 aankomen Bagage lag nog op ons te wachten in her hotel. Nog wat spaghetti en weer een trein naar Empoli. Gelukkig viel de vertraging mee zodat we de vertraagde trein naar Florence nog haalden. In Florence ging de trein naar Milaan op tijd. Om tien voor negen eindelijk in Milaan. Nog twee metro lijnen om het hotel te bereiken. Zeer vriendelijke hotel jongen die ons binnen 1 minuut incheckte. Laatste pizza van de vakantie bij de buren gegeten.

Milaan naar Nijmegen, 3 juni

Naar station gelopen. Ruim op tijd, trein vertrekt op tijd. we hebben voldoende overstaptijd in Zu¨rich dus geen stress. In Zürich in supermarkt stokbrood gekocht . de absurde prijzen van eten en drinken. In een park aan het water opgegeten. Een uurtje later de trein naar Frankfurt. Eerste klasse in een stiltecoupe heerlijk rustig. Toch maar naar de restauratiewagen voor een . In Frankfurt indiaas gegeten vlak bij station en daarna nog een Fransiskaner op een zonnig terras. Weer eerste klas naar Arnhem waar we slechts 5 minuten te laat aankwamen. Directe overstap naar Nijmegen, de bus kwam direct aanrijden. Om 11 uur waren we weer thuis na een relaxte treindag .