Reis italie¨ mei 2023
Home  >> Week 2

Week 1

Treinreis Nijmegen Milaan 18 mei

Om 8 uur te voet naar station heyendaal omdat er zo vroeg nog geen bussen rijden. Op centraal station stond Jeroen al te wachten en konden we eerste klas naar Arnhem. Alles liep perfect , de trein naar Mannheim was met minimale vertraging aangekomen. De aansluitende trein naar Zürich ook. In Zürich nog even rondgelopen lijkt een mooie stad maar wel heel duur.

De vervolg reis naar Milaan was heel mooi met verschillende meren en de langste spoorwegtunnel ter wereld. Een biertje gedronken in de restauratiewagen en al snel waren we in Milaan. Kwam zeer bekend voor we konden zo naar het hotel lopen. Onderweg de eerste pizza van de vakantie gegeten.

Milaan dag 2 19 mei

Na ontbijt in het hotel met de metro een Milaan card opgehaald. Deze bleek achteraf alleen op een locatie af te halen te zijn. Daarna alle bezienswaardigheden bekeken, het park met het kasteel, de Duomo en nog 3 kerken. Het Museum voor wetenschap en technologie viel nogal tegen, vooral vreselijk veel schoolkinderen.

Ondanks de voorspelde regen hebben we tot 3 uur weinig last gehad, daarna werd de regen harder en vervelender. Dus maar in de buurt van het hotel gedronken en later gegeten.

Milaan maar Rome 20 mei

Om half tien zaten we in de trein naar Rome die 3 uur nodig had om de 600km te overbruggen.

Het is gelukkig weer wat warmer ongeveer 20 graden. Direct naar het hotel gegaan dat van het leger des Heils bleek te zijn.

Het colosseum blijkt maar een half uurtje lopen vanaf het hotel te zijn. We hebben een rondje om het colosseum gelopen dat uitliep op een rondje om de hele Forum Romana.

Ook de Basilica di Santa Maria Nova moesten we bezoeken. Nog niet helemaal uitgeput doorgelopen naar de santa maria maggiore kerk waar net een mis opgevoerd werd door 8 mannen in wit. Geheel gelouterd door deze ervaring naar de Spaanse trappen en daar in de buurt diner Met de metro terug en nog wat gedronken in en rustig café naast het hotel.naast het hotel

Rome dag 2, 21 mei

Na een zoet ontbijt bij het leger des heils met de metro naar circo massimo gereden. Vanaf daar langs de termen naar de Via Appia Antica gelopen met prachtig weer van 25 graden. Mooie natuur en uitzichten en af en toe wat ruines

Daarna terug met de trein naar termini waar we in de eerste regenbui geluncht hebben. Na de lunch met de metro naar de trevi fontein. Ook maar even het Pantheon meegenomen, daar mochten we niet naar binnen omdat de hele dag volgeboekt was. Wegens een nieuwe bui moesten we in de Sant Andrea kerk schuilen. Dit bleek een hele mooie kerk te zijn. Nog even naar de Tiber gelopen en via de spaanse trappen de metro terug naar Termini. Vlak bij het hotel gedronken in de laatste zon en lekker gegeten

Rome dag 3, 22 mei

Wakker geworden met een strak blauwe lucht. Met de trein naar Rome st Pietro. Na een stukje lopen zagen we de koepel van het Vaticaan al opdoemen. Ook de eerste toeristen. Het plein stond al behoorlijk vol en de wachtrij liep helemaal rond het plein. De verwachtte wachttijd 2 uur. We hebben dus maar een rondje plein gedaan en daarna een rondje om het Vaticaan. De tickets voor de musea waren tot 5 juni uitverkocht dus daar hoefden we ook niet naar toe.

Na het Vaticaan zijn we naar de engelenburcht geweest, indrukwekkend van buiten en gesloten van binnen.

Voor een mooi overzicht over de stad naar 2 uitzichtpunten west van de Tiber gelopen en vandaar via een grote fontein naar een uitgebreide botanische tuin geweest. Vlak voor het einde begon een flinke bui die we in een plaatselijke kroeg hebben gemeden.

Verder langs de Tiber gelopen tot het eilandje Isola Tiberna. Na een rondje eiland een ander amphitheater bekeken het theater van Marcellus. Weer een bui dus tijd voor bier. Via het monument van Victor emanuel en het Forum terug naar het hotel. Onderweg heerlijk indiaas gegeten

Rome dag 4, 23 mei

Alweer een stralende ochtend bij het leger des heils. Vandaag naar Basilica di Santa Maria degli Angeli e dei Martiri geweest. Daarna naar een park voor de nodige rust.

Daarna nog vele kerken en fonteinen bekeken.

Op het eind van de middag werd de lucht weer donker dus hebben we een overdekt terras gebruikt als paraplu . Toen het weer droog was hebben we de bagage opgehaald. Op weg naar het station nog een vroeg diner op een terras genuttigd. Op het perron nog hartverscheurend afscheid van Jeroen genomen en in de trein naar Chiusi-Chianciano gestapt. Daar aangekomen om 22:00 werden we hartelijk ontvangen door de eigenaar van ons appartement. Zeer luxe slaapkamer, woonkamer en buitenterras. Snel nog even naar een restaurant aan de overkant tegen de dorst.

Chiusi-Chianciano naar Siena , 24 mei

Weer lekker warm en zonnig vandaag. Broodjes gehaald en lekker op het eigen terras ontbeten

De trein vertrok op tijd en om 12 uur waren we weer in Siena. Hotel in het centrum dus we konden al snel de herinneringen van 1 jaar geleden ophalen. Verschrikkelijk veel kerken bekeken zowel van buiten als binnen.
i
Voor de verandering zijn we ook nog even naar een botanische tuin geweest maar die viel wat tegen. Omdat de lucht weer zeer donker begon te worden voelden wij ons gedwongen om op het dichtstbijzijnde terras een biertje te delen. Dat bleek een goede beslissing , na 10 minuten kwam de regen met bakken naar beneden. Binnen in de kroeg door gedronken totdat het droog werd.