Reis Itale¨ 2022
Home  << Week 1>> Week 3

Week 2

Altopascio naar San Miniato, 19 juli

Vandaag stevige tocht voor de boeg. Om half acht was het al 30 graden en de temperatuur steeg gestaag naar 39 graden 12 uur.
Toen hadden we al een mooie tocht gehad, tijd voor de lunch.

Nog doorgelopen naar Fucechio. Daar wilden we de bus naar San Miniato nemen. Moeilijk om het busstation te vinden en daar wachten op een bus. Deze ging maar tot San Miniato Basso. Vandaar mochten we nog 4 km klimmen naar San Miniato. Weer een wandeling van 26 km. Weer goed hotel met uitzicht. Paulianer in de kroeg met uitzicht en Pasta in een restaurant met uitzicht.

San Miniato naar Gambassi, 20 juli

Om half acht ontbeten bij de kroeg met uitzicht. Daarna snel op pad om te profiteren van de relatieve koelte (25 graden). Het eerste uur langs een asfaltweg met gelukkig niet veel verkeer. Gelukkig komt daarna een heel lang stuk met onverharde wegen. Het eerste uur nog met beschutting van bomen. Nog lang konden we San Miniato zien liggen

Daarna werd de schaduw spaarzaam. De temperatuur liep daarentegen lekker op.tot 39 graden.

Gedurende de hele wandeling van 7 uur geen enkele kroeg of restaurant tegengekomen. Alleen wat tappunten om ons kokend water te verversen. Enigszins uitgedroogd kwamen we in Gambassi aan. Met twee cola van 660cl was de dorst tijdelijk gestild. Leuk B&B met vriendelijke jongen die ons wegwijs maakte. Even gedouched en op het centrale plein tussen oude mannetjes een welverdiend biertje gedronken en een broodje gegeten. Later weer een pizza gegeten in een restaurant naast de B&B.

Gambassi naar San Gimignano, 21 juli

Ontbeten bij de B&B, voor italiaanse begrippen uitgebreid. Slechts een korte wandeling vandaag maar 14 km. Maar een groot deel daarvan was of bergop of bergaf.

Wel een mooie wandeling alleen weer veel asfalt en weinig kroegen( geen).

Om 1 uur waren we in San Gimignano. Na wat overtuigende gesprekken mochten we toch al inchecken. Leuke B&B direct aan het centrale plein. Wel weer veel toeristen die de binnenstad blokkeerden maar we hebben toch alles kunnen bekijken.

Gelukkig weer een dag zonder pizza, ze hadden salade met vegetarische lasagne.

San Gimignano naar Colle di Val d Elsa, 22 juli

Vandaag een korte wandeldag, de officiële route is 30 km veel te veel met 38 graden. We hebben de route in tweeë gesplitst. Zoals gewoonlijk begon de wandeling op asfalt voor ongeveer 3 km daarna mooi op onverharde paden. We kwamen een Italiaans stel tegen die we al twee dagen gezien hadden. Dit keer samen naar Colle di val d Elsa gelopen.

Mooi dorp niet toeristisch en toch voldoende te zien. Ook weer eens een hotel met receptie .

Omdat we op tijd aankwamen ook weer kunnen lunchen en wat later op een leuk terras een biertje gedronken José was helemaal blij met een frietje met. Ik met een broodje falafel.

Alweer geen pizza maar goede Pasta en salades bij het restaurant naast ons prima hotel.

Colle di val d Elsa naar Monteriggioni , 23 juli

Na een uitgebreid ontbijtbuffet op weg. Vrijwel direct een mooie route langs een mooi riviertje.

Het bleef een mooie wandeling over onverharde paden met zelfs een café onderweg in Stove.

Om 2 uur kwamen we aan in Monteriggioni. Een heel mooi middeleeuws dorp met wel twee straatjes en een plein.

Eerst geluncht daarna naar het appartement waar we met een code in konden. Verder was er niet veel te doen en om de omgeving te verkennen moesten we eerst de berg weer af. Dus maar eerder aan het bier en het eten , bestaande uit voorgerechten.

Monteriggioni naar Siena, 24 juli

Omdat er volgens de gids geen eet of drinkgelegenheden onderweg zouden zijn veel water meegenomen en vroeg vertrokken . Toch zaten we om 9 uur te drinken en te eten bij een huis dat speciaal voor pelgrims was. De prijs mocht je zelf bepalen. Een mooie laatste route door bos en de bekende glooiingen.

Tegen 12 uur werd het weer warm dus een afkoeling was welkom.

De laatste 5 km gingen als vanouds over asfalt in de brandende zon op een behoorlijk steile weg. We kwamen op tijd aan om nog te kunnen inchecken in het appartement Even douchen en weer de stad in. Heel oud en mooi om te zien. Helaas was de rij bij de tickets voor de kerk te lang dus die bezichtiging hebben we overgeslagen.

Geen zin om lang te wachten dus maar pizza gegeten op een plein in de buurt. Daarna nog een nacht wandeling door Siena

Siena naar Lucca, 25 juli

Toch maar even terug naar de Duomo. Om iets voor 10 nog geen lange rijen dus maar twee kaartjes gekocht. De kerk was heel mooi van binnen met heel veel versierselen. Helaas kwamen er wel steeds meer mensen met schreeuwende gidsen en kinderen Omdat de kerk zo mooi was hebben we het nog een uur volgehouden.

We hadden het idee dat we alles wel gezien hadden dus weer terug om de bagage te halen en naar het station. De terugweg naar Lucca duurde 2,5 uur met twee keer overstappen. Onze bagage stond nog bij de B&B en ze hadden zelfs nog de kamer met groot terras voor ons. José was weer helemaal blij met nieuwe schone kleren. Weer de stad bekeken wat paulianer gedronken en bij een niet toeristische pizzeria te veel gegeten.