Reis Itale¨ 2022
Home  >> Week 2

Week 1

Treinreis Nijmegen Milaan 12 juli

Om 6:30 met de bus naar het station. we waren natuurlijk weer veel te vroeg daarom een eerdere trein naar Arnhem genomen. Van Arnhem naar Düsseldorf ging zonder problemen. Pas het traject naar Mannheim werd spannend. we hadden 15 minuten vertraging terwijl we 12 minuten overstaptijd hadden. Gelukkig wachtte de trein naar Basel op onze trein.De overstap naar Zürich verliep zonder problemen. Ook de aansluiting met de trein naar Milaan ging vlekkeloos. Alleen stopte de trein bij aankomst in Italië om duistere redenen een half uur. Met een half uur vertraging arriveerden we om 19:20 in Milaan.

Het hotel was een dik kwartier lopen. Om 8 uur zaten we aan ons eerste Italiaanse bier( een lekkere IPA). Daarna nog pizza gegeten en naar bed. Flink zweten zonder airco maar slapen lukte wel.

Milaan 13 juli

Na een ontbijtje (croissant met koffie) een nachtje bijgeboekt. Omdat er een concert was waren de prijzen nog hoger geworden. Ik kon er nog een tientje afpraten maar moest toch nog 100 euro afrekenen. Vanuit het hotel naar het centrum gelopen, in het begin door een moderne stad maar gaandeweg werd het steeds meer Italiaans. mooie hoge gebouwen en zeer luxe winkels. Helaas zijn de meeste kerken open, we hebben er een vijftal mogen bezoeken inclusief een kerk met knekelhuis. De Dom was van buitenaf zeer indrukwekkend . Aangezien de rij bij het kaartjesloket gigantisch was heb ik ter plekke online twee tickets gekocht. Binnen viel het ietwat tegen veel pilaren maar weinig vulling. Ook nog toevallig tegen een paleis aangelopen. Ook de oude universiteit doemde ineens op.

Vandaag al met al een kleine 24 km gelopen. Vandaar dat we maar in de buurt van het hotel gedronken en gegeten hebben bij een goed Chinees restaurant .

Milaan naar Bologna , 14 juli

Lekker geslapen met de fan aan. Om 9 uur de stoptrein naar Bologna , het prijsverschil met de sneltrein was te groot. Om 12 uur in Bologna, naar het hotel gelopen maar dat had middagpauze. Op een nabij gelegen terras wat gegeten en gedronken tot 2 uur De kamer is heel groot en belangrijker nog koel. Daarna weer lekker de toerist uitgehangen , wel 4 kerken bekeken maar om nou een half uur in de rij te staan om een saaie toren met 498 treden te mogen beklimmen ging ons te ver. Bologna is een mooie stad met veel oude gebouwen en leuke straatjes. Een franciscaner weizenbier op een terras bij de universiteit gedronken. Na aanvankelijk een alternatieve tent bekeken te hebben zijn we toch maar naar een pizzeria gegaan.

Bologna dag 2 , 15 juli

Heerlijk koele kamer en nog cooler ontbijt. Uitgebreid buffet met veel keuze.
Aangezien de bus naar de madonna de San luca niet scheen te gaan besloten we gewoon te gaan lopen, het was maar 5km. Eerst door het mooie centrum daarna op een lange overdekte trap. Was de moeite waard, mooie kerk en mooi uitzicht.

Ik zag op Guru nog een wandelroute door de heuvels terug naar Bologna Die hebben we gewandeld, was ongeveer 10 km. Mooie uitzichten en af en toe door afsluitingen klimmen. Terug in Bologna kwamen we weer veel te veel kerken tegen die bekeken moesten worden.

Onbekend merk weizenbier gedronken vlak bij ons hotel. Was verfrissend en smakelijk, zeker bij de huidige temperatuur van 36 graden. Avondeten wederom in de buurt, op een terrasje, wegens de al gelopen 20 km. José bestelde zeer gewaagd een spaghetti , ik hield het wederom op pizza.

Bologna naar Lucca, 16 juli

Na alweer een uitgebreid ontbijt naar het station gelopen. De trein ging op tijd en na een overstap in Prato kwamen we na 3 uur boemelen in Lucca aan. Het geboekte appartement lag aan de andere kant van de stad maar gelukkig is de stad maar klein. Het appartement is zeer groot met ern slaapkamer, keuken en gigantisch dakterras.

Langs de stadsmuur gewandeld en daarna de onvermijdelijke kerken bekeken. Het is weer behoorlijk heet 36 graden. Lucca is een klein stadje met mooie gebouwen.

Bier gedronken op ons eigen terras. Vlak bij het appartement is een vegetarisch restaurant waar we foccacia hebben gegeten.

Lucca dag 2, 17 juli

Om even te oefenen met wandelen gaan we proberen naar Pisa te lopen. We vertrekken om 8:30. Het eerste deel gaat grotendeels over asfalt maar wel met weinig tot geen verkeer.

Daarna kregen we een zandpad dat behoorlijk omhoog liep. Toch niet hoger dan 200 meter gekomen. Even niet opgelet en we zaten niet meer op de route maar wel bij een bar waar we te onze vochthuishouding weer wat konden herstellen. Na 15 km kwamen we op onbeschut terrein met een brandende zon en een temperatuur van boven de 35 graden Nog even stoer doorgelopen maar toen we in de buurt van een treinstation kwamen toch maar daarnaartoe gegaan. Helaas waren er op zondag middag geen treinen meer maar we zagen wel een bushalte. Ern halfuurtje latt zaten we in de bus naar Pisa. In Pisa eerst geluncht en daarna nog de stad bekeken. We eindigen bij de scheve toren en de Duomo. Voor beide waren tickets verplicht dus dat werd alleen de buitenkant bekijken.

Terug met de trein naar Lucca waar we op een rustig terras op de stadsmuur wat gedronken hebben. Toch weer een dag van meer dan 27 km. Op loopafstand gegeten.

Lucca naar Altopascio, 18 juli

We mochten onze tassen in Lucca laten staan dus gingen we met minimale bagage op pad. Het eerste uur beloofde niet veel goeds. Continu langs een drukke weg. Later werd het iets beter met een leuke bar waar we wat konden drinken. Na twee uur ging het weer, figuurlijk, bergaf. Het dieptepunt was een industrie terrein met druk verkeer. Geen wandeldag om lang te onthouden. De temperatuur steeg weer tot 37 graden met nergens schaduw. De vierdaagse organisatie zou de tocht afgelast hebben.

Wel een leuke kamer bij een B&B. Na een paar flessen Morelli aan een drukke weg een pleintje gevonden waar we geen pizza gegeten hebben. Een uitgebreid kaasplankje met daarna tomaat met aardappel mengsel. Was een hele verademing na al de pizza.