Reis Colombia 2022 Week 4
Home  << Week 3>> Week 5

Week 4

Doradal naar Giron, 8 maart

Om 8:30 vertrokken uit Doradal om de bus naar Puerto Boyaca te nemen. Gelukkig was de bus van 8:00 nog niet vertrokken dus daar konden we mee.

In Puerto Boyaca werden we direct in een busje naar Bucaramanga gesleurd. Deze vond het nodig om eerst nog een andere plaats aan te doen waardoor de reistijd nog met 2 uur verlengd werd. In Giron stapten we eindelijk uit. Omdat we ons geplande hotel niet konden vinden hebben we een mooi koloniaal hotel aan het plein genomen.

Lekker geluncht op een terrasje om 4 uur en op het terras ook avond gegeten.

Giron dag 2, 9 maart

Omdat we geen zin hebben in weer een busreis besluiten we nog een nacht te blijven We nemen een taxi naar een botanische tuin in Bucaramanga op 10 km afstand. Was een mooi uitstapje met veel schildpadden en een ijsvogel in een bosrijke omgeving.

Daarna nog een bezoekje aan een precolumbiaans museum met wat resten van een oude beschaving. José wilde ook nog een kerkje bekijken

Nog een lekker biertje gedronken op het plein.

Giron naar San Gil, 10 maart

Met de taxi naar het busstation gegaan. Daar stond al een busje naar San Gil klaar. Drie uur later stopte het busje voor ons hotel. Het leek wel.of we de enige gasten waren.

Omdat we nog tijd over hadden zijn we nog naar een natuur park in San Gil geweest. Het was een park met bomen die allemaal mos aan de takken hadden hangen vanwege het vochtige klimaat. Daar ontdekte ik nog een slapende kikker die daarna ineens wakker werd.

San Gil zelf is geen leuke stad, druk met veel lelijke huizen. Gegeten in het hotel dat een goed restaurant heeft.

San Gil dag 2, 11 maart

Vandaag een wandeling naar Guane. Daarvoor moeten we eerst naar Barichara, een mooi koloniaal dorpje. Eerst in het dorpje rondgelopen en daarna met de echte wandeling begonnen.

We hadden geluk de meeste tijd ging de weg omlaag. Het was een mooie wandeling over paadjes die tussen verweerde stenen liepen.

Guane is een dorp waar al eeuwen niets veranderd lijkt. Ze hebben wel een prachtig uitzichtspunt over de bergen.

Met de tuk-tuk terug naar Barichara en daarna met de bus naar San Gil. Weer in het hotel gegeten.

San Gil dag 3, 12 maart

Na rijp beraad besloten naar Charala te gaan. Een klein uurtje met de bus.

Eerst naar een kleine waterval in de buurt gelopen drie km verder. Was een mooi meertje waar we wat gedronken hebben. Daarna teruglopen en de bus naar een echte waterval genomen. Die was de moeite waard, slechts een halfuurtje omhoog lopen

Omdat we nog niet moe genoeg waren en ondanks het onweer hebben we nog een route van Guru gelopen van 5 km. We waren op tijd weer op de grote weg om een busje naar San Gil te nemen. Het wordt saai maar weer in het hotel gegeten.

San Gil naar Bucaramanga, 13 maart

Nog even lekker buiten ontbijten bij het hotel.

Daarna weer naar het busstation de bus van 10:30 te halen. Dit is de enige grote bus die rijdt en waarmee we een beter uitzicht op de bergen hebben. Helaas wordt na een halfuur duidelijk dat de bus niet komt. We moeten in een kleiner busje dat pas om half twaalf vertrekt. Om 3 uur komen we op het busstation aan. We hebben een hotel naast het busstation geboekt omdat we morgen vroeg al om 6:30 de bus moeten nemen. Het is warempel een leuk hotel met zitjes en een jacuzzi, die het natuurlijk niet doet, in de tuin.

Omdat ik het bier in Giron zo lekker vond gaan we met de taxi naar Giron Het is er verschrikkelijk druk en tot mijn verbijstering krijgen we geen bier omdat er verkiezingen zijn. Dan maar een pizza eten op een terras en terug in het hotel weer wat bier consumeren.

Bucaramanga naar Mompos, 14 maart

Om 6:15 zitten we braaf te wachten op de bus. Natuurlijk iets te vroeg, om kwart voor zeven horen we dat de bus er eindelijk is. Gelukkig is het een goede bus met voor de verandering airco en veel beenruimte. We zitten maar 8 mensen in de bus. De bus rijdt flink door en binnen acht uur zijn we in Mompos. Even zoeken naar het hotel dat op een andere plaats blijkt te staan als dat Booking aangeeft. Daarna lekker genieten in een schommelstoel met een echt biertje.

Mompos is weer een oud koloniaal stadje dat vroeger belangrijk was omdat het bij de Rio Magdalena lag waar alle handelswaar over vervoerd werd.