Reis Colombia 2022 Week 1
Home  << Week 1>> Week 3

Week 2

San Agustin dag 4 , 22 februari

Vandaag gaan wandelen naar 3 archeologisch plaatsen: Tablon, Chaquira en Pelota. De totale afstand was ongeveer 17 km met aardig wat klimwerk. Weer veel standbeelden maar ook mooie uitzichten. Tablon

Chaquira was heel mooi met prachtig uitzicht over de Rio Magdalena, de grootste rivier van Colombia die vanaf hier naar de Caribische Zee gaat

Bij Pelota waren de enige standbeelden die gekleurd zijn

Na terugkomst een apart bier gedronken dat met passie vrucht gemaakt is. Weer Italiaans gegeten bij het plein, wel binnen het is hier in de avond te koud en meestal regent het.

San Agustin dag 5, 23 februari

Het was de bedoeling om vandaag naar de andere kant van de Rio Magdalena te gaan wandelen. Het is stralend weer met een lekkere temperatuur. Helaas bestond de brug niet meer en was de afdaling naar de rivier zwaarder dan verwacht We zijn na 300 meter omlaag klimmen maar weer teruggekeerd.

We hebben daarna maar weer Chaquira bezocht. Daar kreeg ik een App van de busmaatschappij dat de geboekte reis van morgen naar Popayan niet doorging. Teruggekeerd in de stad eerst in een vegetarisch restaurant geluncht en bedacht wat er moesten doen. Het blijft dat door de verkiezingen de kans op aanslagen groter is waardoor er tot zaterdag geen bussen in bepaalde gebieden rijden. Helaas ligt Popayan in dat gebied. Dan maar weer terug naar Neiva om daarna door te gaan naar Selento. Wel balen omdat Neiva geen leuke stad is en Popayan wel. Het ticket omgeboekt en maar weer een biertje gedronken

San Agustin naar Neiva, 24 februari

Om half acht gingen we op zoek naar de bus. De man die ons het ticket verkocht had stond al te wachten. Bij het bureau van de bus werd medegedeeld dat er geen bus ging. Alleen een om 11:30. Na overleg met de verkoper besloten eerst met een collectivo ( busje dat heen en weer rijdt en onderweg mensen oppikt) naar Pitalito te rijden. Vanaf daar had hij snel een minibus naar Neiva geregeld. Wij dus maar ingestapt in drie kwartier later door de chauffeur van de collectivo in een mini bus naar Neiva gezet. We hadden geluk binnen 4 uur waren we in Neiva. Daar wat rondgelopen en een uitzichttoren beklommen, Neiva is ook vanuit de hoogte geen leuke stad.

Daarna lekker uitgerust bij het zwembad van het hotel, het is weer behoorlijk warm 10 graden warmer dan San Agustin.

Neiva naar Salento, 25 februari

Om kwart voor negen stapten we in de bus naar Armenia om deze weer om vijf uur te verlaten. We hadden een plasstop van een halfuurtje. In Armenia stond het busje naar Salento al klaar. Om zes uur waren we eindelijk in Salento. Leuk dorpje met een groot plein waar ze eindelijk weer eens een fatsoenlijk biertje hadden. Ook weer ravioli buiten gegeten ondanks het koelere klimaat. We zitten weer op 2000 meter hoogte dus echt warm is het niet. Prima wandelweer.

Salento dag 2, 26 februari

Vandaag geen zin in bussen dus zelf maar een wandelroute bedacht. De Camino national waarop we begonnen bleek een heel steil smal weggetje te zijn vol modder en water. Na een halfuur kwamen we op een betere weg maar daar ging het fout bij een boerderij, de boer stuurde ons de verkeerde modderige richting op. Gelukkig hebben we later nog een goede route gevonden die naar een waterval ging.

Op de terugweg konden we gelukkig bijna direct in een busje springen dat de steile weg voor ons aflegde. Natuurlijk weer op het hoofdplein een heerlijk donker biertje gedronken.

Salento dag 3, 27 februari

Vandaag naar het park Cocora. Om half negen waren we een van de eersten die in de jeep naar Cocora gingen. Een halfuurtje later waren we bij de ingang van het park. Eerst de vallei van de palmen bekeken.

Daarna doorgelopen totdat we na 3,5 uur bij de een boerderijtje kwamen waar veel kolibries zaten. Daar zaten we al op 3000 meter hoogte.o

Daar werd ons verteld dat onze geplande terugweg te gevaarlijk was dus hebben we dezelfde weg terug genomen. Dat was geen straf, het was een prachtige wandeling. Bij terugkomst stonden de jeeps al klaar en mochten wij als bejaarden voorin.

Salento naar Manizales, 27 februari

Gisteravond en vannacht aan een stuk door geregend. Ook om 7 uur regent het nog. Dus besluiten we om naar Manizales te gaan. Helaas heb ik ook nog vreselijke diarree waarvan is onduidelijk maar de pillen werken. We halen net de bus naar Pereira van 9 uur. Daar overgestapt naar Manizales waar we om 11 uur aankomen. De taxichauffeurs snappen het adres niet, de vijfde chauffeur wil het hotel wel bellen en een kwartiertje later zijn we bij het hotel.

Mooi gelegen met prachtig uitzicht en veel vogels.

Het avondeten stelde niets voor maar ik kon toch al weinig op na een dag vasten. Vroeg naar bed.