Reis Colombia 2022 Week 1
Home  >> Week 2

Week 1

Costa Rica naar Colombia, 15 februari

De vliegreis naar Bogota verliep zonder problemen. José vond het wel enger als normaal omdat ze de mededelingen niet verstond en dus zelf de tekst kon bedenken. Precies op tijd landen we in Bogata. De douane ging snel en er stond een taxichauffeur klaar met een briefje met mijn naam. Halfuurtje later zaten we in ons hotel. Gigantisch groot. Snel weer naar een restaurant gezocht in de buurt. Er zat een gezellige Italiaan om de hoek die goed eten en drinken had.

Bogota dag 1, 16 februari

Bogota is een stuk kouder dan we gewend zijn. Amper 18 graden en 10 graden in de nacht. Bij hotel taxi naar het Museo del oro genomen. Moesten inentings bewijs laten zien. Heel mooi museum met ja veel goud. Sommige afdelingen zaten in een grote kluis.

Daarna lopende naar het Botero museum. Daar waren we al eens geweest zodat de verrassing van de vreemde schilderijen minder was. Er hingen ook Picasso, Monet en veel andere bekende schilders.

Daarna nog wat rondgelopen in de oude stad. De belangrijkste kerken waren helaas dicht zodat ik eerder een biertje kon drinken. Ietwat later kwam de regen met bakken uit de hemel. Even geschuild en toen via een App een taxi besteld. Die kwam heel snel maar helaas duurde het meer dan een uur om weer bij het hotel te komen. Toch geen goed besluit om in een veilige buurt te gaan zitten die ver van het centrum ligt (10 km). Bogota is toch wat te druk en overweldigend na 6 weken Costa Rica.

Bogota naar Neiva , 17 februari

Om 10 uur naar het busstation met de taxi. Om 11 uur zou de bus naar Neiva vertrekken. De totale reistijd was 6 uur. We hadden een super luxe bus met ligstoelen die rechtstreeks naar Neiva zou gaan.

Om 11:30 vertrokken we om een uur later bij een tweede busstation in Bogata aan te komen. Een grote file. Toen we eindelijk uit de file waren ging er een band kapot die vervangen moest worden op een afgelegen plek. Daar we leuk gekletst met twee politieagenten die ook in de bus zaten. Na 8 uur kwamen we in het donker aan. De politie mensen regelden een taxi, het was niet slim om te lopen. Het hotel is vrij basic maar de eigenaresse was heel vriendelijk. Ook zij regelde een taxi naar een vegetarisch restaurant. Vroeg naar bed.

Neiva naar Villaviejo , 18 februari

Om 9:00 op het busstation. Het busje zou alleen vertrekken als er 8 mensen waren. Helaas waren we de eerste twee. Na een uurtje bleken er 8 mensen te zijn. We mochten plaats nemen in een soort pickup truck. José voorin en ik op een bankje in de laadruimte. Ongeveer anderhalf uur later kwamen we in het dorp aan. Het is vrij klein met zandstraten maar lijkt wel gezellig. Het hotel is prima met zwembad. Even naar de rivier Rio Magdalena gelopen. Daar werd een tour aangeboden door de plaatselijke veerman. We mochten 20 minuten in een grote kano over de rivier varen.

Geluncht in een restaurant met vegetarische opties. Was zelfs lekker met vleesvervangers. Daarna ontspannen bij het zwembad en wat gegeten.

Villaviejo dag 2 , 19 februari

Na het ontbijt werden we door een tuktuk chauffeur aangesproken of we naar de woestijn wilden. Eerst even water en brood kopen en daarna een kwartiertje in de tuktuk naar de tatacoa Roche of wel de rode woestijn. Was mooi, we hebben er 2 uur gewandeld, mooie rotsformaties en ook nog levende natuur.

Na afloop dezelfde man gebeld om ons verder naar de grijze woestijn te brengen 10 km verder. Deze bleek wat kleiner te zijn maar met mooiere vormen.

Terug weer met dezelfde chauffeur. José heeft weer lekker gezwommen. De avond hetzelfde als de vorige.

Villaviejo naar San Agustin , 20 februari

Bij het ontbijt heeft de eigenaar geregeld dat het busje ons komt ophalen. Het is dan 7:30. Het vervelende is dat het busje pas vertrekt als er 8 personen zijn. Na een uurtje wachten op de bus zien we hem voorbij gaan. Dus maar terug gelopen naar het startpunt van de bus Daar komt dezelfde taxi 10 minuten later weer aan. We klimmen in de achterbak. Na nog 2 rondjes door het dorp gaat hij eindelijk richting Neiva. Om 10:15 zijn we eindelijk op het busstation van Neiva. Daar blijkt het op internet geboekte ticket zowaar begrepen te worden. Om half 12 vertrekt het busje van 11 uur.

We komen om half vijf in de stromende regen aan. Gelukkig ligt het geboekte appartement 2 minuten van de bushalte. Vriendelijke ontvangst door de eigenaar en haar zoon en vader. Mooi groot appartement. Op twee minuten afstand café met mooi uitzicht op het verregende San Agustin.

Bij gebrek aan vegetarische opties weer Pizza gegeten.

San Agustin dag 2 , 21 februari

Vandaag weer zelf ontbijt gemaakt. Na het ontbijt naar het archeologisch park San Agustin gelopen. Was wat verder dan we dachten maar goed te doen. Het weer was heel wat beter als gister. Een lekker zonnetje en zo'n 23 graden. Het park zelf was mooi er was een museum waar een beetje werd uitgelegd over de historie van het park. Het kwam erop neer dat ze ook niet wisten waarom die beelden daar lagen, waarschijnlijk iets met grafcultuur.

Er waren 4 plaatsen waar standbeelden stonden. De eerste midden in een klein oerwoudje.

De anderen waren grasvelden met daarop de beelden.

Na 4 uur rondlopen weer terug gelopen naar het dorp. Bij een vegetarisch restaurant geluncht en daarna op terras een biertje. Het diner hebben we in het appartement bereid en gegeten.