Reis Costa Rica 2022 Week 6
Home  << Week 5

Week 6

Tortuguero dag 2, 11 februari

Vanmorgen al om 5 uur op om nog wat te eten te krijgen voor de kano tour van 5:45. Heel mooie tour met oude man die de boot bestuurde met een peddel. Rustig in de binnenwateren van Tortuguero. Kaaimannnetje gezien, toekan en veel watervogels. Op het laatst ook nog een prachtige basilisk. Na een uurtje of drie met een pijnlijk achterwerk van het zitten aan zee ontbeten.

Later nog lekker aan zee gelegen. Omdat we om 6 uur nog een nachtwandeling hebben moesten we al vroeg aan het bier. Op dezelfde plek als waar we ontbeten hadden een Nicaraguees biertje gedronken. De avond tour was ook weer mooi. Een paar luiaards gezien die in de nacht wel wat actiever zijn. Ook kikkers, slapende toekans en een Boa gezien.

Wij hadden allebei de tours bij een man geboekt die zwaar onder de normale prijs zat. Beide tours waren we alleen, heerlijk rustig dus. Flink geregend vandaag, tijdens de kano tour een beetje maar bij het ontbijt kwam het water met bakken naar beneden. Vlak voor de avond tour hetzelfde verhaal maar gelukkig was het net voor de tour droog. Tortuguero viel toch een beetje tegen, veel drukker dan vorige keer. Morgen willen we alweer niet naar San Jose maar terug naar La Fortuna. De tourman had hier ook weer een goedkope ($40 ipv $60) cq snellere oplossing ( 4 uur ipv 10) voor. We kunnen met een gedeelde taxi rechtstreeks naar La Fortuna ipv met 5 bussen.

Tortuguero naar La Fortuna, 12 februari

Om half 7 zijn wij bij de aanleg steiger om de boot naar Pagina te nemen. De tocht met de boot duurde langer dan normaal door de lage waterstand. Na enige navraag bleek er inderdaad een taxichauffeur te staan wachten. Er gingen nog 2 mensen mee die wel het volle pond betaald hadden. Na 3 uur rijden zij n we weer terug in La Fortuna.

Het geboekte hotel blijkt hetzelfde te zijn als het hotel van 8 jaar geleden. Even geluncht maar daarna als goede Hollanders geweigerd om $15 dollar de man te betalen voor een klein parkje en daarna $18 de man voor een waterval. Na een wandeling van 14 km hebben we dat geld maar besteed aan een paar IPA biertjes in het hotel met zicht op de Arenal vulkaan en lekker Indiaas eten.

La Fortuna dag 2, 13 februari

Rustig uitgeslapen, ontbijt was inbegrepen. Weer verkast naar Xilopalo het hotel waar we vijf weken geleden ook waren. Daar een taxi genomen naar Arenal observation lodge waar je tegen betaling gebruik kunt maken van hun wandelpaden. Was heel rustig gedurende de hele wandeling van 14 km maar twee keer andere mensen tegengekomen.

Voor de terugweg hadden we weer dezelfde taxi besteld. Maar we waren alvast begonnen om terug te lopen. Dat snapte de taxichauffeur schijnbaar niet. Hij zat bij de receptie te wachten. Na een uurtje verder lopen kwam er gelukkig een andere taxi die ons veilig naar huis bracht. Toen we buiten onze kamer een biertje zaten te drinken kwam er een jongen naar ons toe die vroeg of we kikkers wilden zien. Nou dat wilden we wel. Tot mijn grote verbazing liet hij ons een aantal bluejeans gifkikkers zien en nog een roodoog kikker.

De dag kan niet meer kapot.

La Fortuna naar Alajuela, 14 februari

Goed ontbijt bij het hotel met daarbij vogels kijken die gevoerd worden.

Nog even gifkikkers gezocht in de tuin van het hotel.

Om 12:15 hadden we de bus naar Quebrada. Die leek heel wat de eerste airco bus in Costa Rica. Helaas bleek het wederom een stopbus te zijn die er 2 uur over deed. Daarna overgestapt naar de bus naar San Jose die ons vlak bij het hotel in Alajuela afzette na 3 uur rijden. Op een dakterras een biertje gedronken en weer Indiaas gegeten.

Alajuela einde reis, 15 februari

Om de tijd toch nog nuttig te besteden zijn we nog naar een museum geweest. Ging vooral over de oorlog met Nicaragua in 1857. José wilde nog even een schietgebedje doen voor de vliegreis.

Terwijl José in het zwembad lag ben ik even naar de kapper geweest. De goede man was binnen 10 minuten klaar inclusief oren wenkbrauwen en bakkebaarden voor ongeveer 4 €.

Op het vliegveld een afschuwelijke rij van een uur Ze moesten alles zien: vaccinatie bewijs, bewijs terugreis en paspoort. Gelukkig vonden ze onze documenten goed en kunnen we door naar de gates.