Reis Costa Rica 2022 Week 5
Home  << Week 4>> Week 6

Week 5

Uvita San Jose, 4 februari

Weer heerlijk ontbijt bij que tuanis café. Daarna gratis met de auto van het hotel naar het busstation gereden. Om 10 uur vertrok de bus. Helaas duurde de reis langer dan verwacht. Om 15:30 kwamen we pas in San Jose aan. Wat opdringerige taxichauffeurs van ons afgeschud en naar het hotel gelopen in 14 minuten. Het is een chique hotel ,( voor slechts 44$) maar wel vervelende receptie, voor de eerste keer in Costa Rica paspoorten laten zien en een formulier invullen. Wat rondgelopen en nieuwe sandalen en slippers gekocht. Het verplichte biertje op een dakterras gedronken en naar een Indiaas restaurant gelopen. Was lekker eten, met de taxi (Didi) terug. Eindelijk weer een warme douche.

San Jose naar Cahuita, 5 februari

Om 9:15 taxi naar busstation. Helaas kwam de Uber man wat laat waardoor we te laat op het busstation kwamen. Ik had telefonisch een reservering gedaan maar deze hadden ze al weggegeven. Wachten dus tot de bus van 12:00 in een soda. Ik heb de buurt nog bekeken maar niets moois ontdekt.

Bus vertrekt inderdaad om 12:00. Geen airco en slechte weg, pas om 16:30 komen we aan in Cahuita. Het hotel is vlakbij het busstation maar daar aangebeld begint de eigenaar over een water probleem. Er zou geen water zijn dus we kregen geen kamer?? Gelukkig is er vlak bij wel water en nog ruimte in een huisje. Leuk relaxed dorpje met echte carabean uitstraling. Er wordt voornamelijk Engels gesproken, veel mensen hier komen uit Jamaica. Een paar biertjes en een pizza verder kunnen we de dag toch vrolijk afsluiten.

Cahuita dag 2, 6 februari

Prima geslapen, ontbijt gegeten en naar het park gelopen. Was behoorlijk druk. Toch veel beesten gezien, drie soorten apen, luiaards, gele adder en veel hagedissen.

Na het park een late lunch en naar ons volgende huisje gegaan. Cabinas met een zwembadje dus we konden afkoelen.

Later weer wat gedronken in het dorp en een licht avondeten tegenover de cabinas.

Cahuita dag 3, 7 februari

Alweer een nieuwe cabina vandaag. Maar eerst een fiets gehuurd. Lange fietstocht met daarin de nodige uitdagingen. Eerst zeer steile hellingen daarna een modderig pad dat regelmatig door de rivier ging.

Na de tocht naar de nieuwe cabina gegaan, is vrij basic maar heeft wel warm water. We besluiten om nog een extra dag te blijven waardoor we de was kunnen laten doen.

Bijzonder vroeg aan het bier begonnen (15:30) op een mooi terras aan de oceaan.

Cahuita dag 4, 8 februari

Om 9 uur naar park gelopen. Direct aangesproken voor een snorkeltour die we van plan waren te doen Nog iets van de prijs kunnen afpraten. De kapitein van de boot kwam al aanfietsen en we konden direct vertrekken. We hadden geluk, wij waren de enige passagiers.

Hele mooie trip op drie plaatsen gesnorkeld. Heel veel vis en ook veel koraal.

Alweer een nieuwe cabina vandaag. De dame van de receptie had vergeten de kamer te blokkeren op Booking. Gelukkig konden we weer terecht bij de cabinas van de eerste dag. Alweer een restaurant gevonden met duvel. Om de kosten niet uit de pan te laten rijzen na de duvel een goedkoop Nicaraguees biertje gedronken.

Cahuita dag 5, 9 februari

Vandaag een wandeldag. Eerst een stukje langs d drukke weg gelopen. Daarna over kleine onverharde wegen naar Carbon 2 ( een klein dorpje) gelopen. Daar was nog een klein winkeltje waar ze coke hadden.

Daarna naar Carbon gelopen ook een klein dorpje. Onderweg niet al te veel bergen gehad. Wel mooie natuur, niet veel dieren. Een paar apen en twee toekans. Na 18 km kwamen we weer bij de grote weg naar Cahuita aan bij Hone Creek. Ook daar was een restaurant voor de nodige drank en eten Niet lang hoeven te wachten op de bus die ons keurig terug bracht.H

Weer Italiaans gegeten.

Cahuita naar Tortuguero, 10 februari

Om 6:15 naar het busstation gelopen. We kwamen samen met de bus aan. Dus geen vroeg ontbijt dat moesten we uitstellen tot we in Limon aankwamen drie kwartier later. We werden direct aangesproken door twee taxi chauffeurs die ons naar de haven wilden brengen maar koffie en ontbijt vonden we belangrijker. Na het ontbijt met een zeer welbespraakte chauffeur dollars gaan halen bij de bank en daarna naar de haven. We waren veel te vroeg, een uurtje gewacht en de boot vertrok.

Mooie boottocht van 3,5 uur. Nog krokodillen en veel soorten reigers gezien.

Tortuguero is wel toeristisch geworden. Ineens moet je ook betalen om het park te mogen toeren. Dat weigeren we na zoveel parken betaald te hebben. We komen iets later iemand tegen die dezelfde tour net buiten het park voor morgen vroeg aanbiedt. Die dan maar geboekt. Nog naar een museum voor schildpadden geweest en daarna met uitzicht op de rivier twee biertjes gedronken.