Reis Costa Rica 2022 Week 2
Home  << Week 1>> Week 3

Week 2

La Fortuna naar Santa Helena, 14 januari

Met een shuttle bus naar het arenal meer gereden daar een uurtje op de boot om daarna met een andere shuttle naar Santa Helena te gaan.

Mooi huisje aan de rand van het dorp. Geluncht in het dorp daarna terug naar het huisje om lekker in de zon te genieten. Koud biertje en rode wijn gedronken en daarna wederom zelf gekookt en voor de eerste keer binnen moeten eten.

Santa Helena dag 2, 15 januari

Mogen uitslapen omdat de soda waar we willen ontbijten pas om 7:30 open gaat. Voor het eerst een echt Costa Ricaans ontbijt gehad Gallo Pinto, rijst met bruine bonen en omelet.Was smakelijk. Daarna naar een park gelopen de reserva Augouti, entree 15€ de man. Hadden een rondje van 4km waar we ongeveer 4 uur over gedaan hebben. Vreemd klimaat hier boven. Soms heel warm dan 10 minuten later weer koud. We hadden gelukkig geen regen van betekenis.Het park was mooi met veel oude grote bomen. Qua beesten was er niet zo veel te ontdekken alleen een mooie rode specht en veel kolibries. Mogen morgen gratis weer komen om te kijken wat we gemist hebben. Lunch en diner weer thuis gemaakt. Lekker op ons eigen terras gedronken en vogels gekeken die op een banaan afkwamen die we opgehangen hadden.

Santa Helena dag 3, 16 januari

Helaas hebben we een bakker ontdekt die al om 5:00 ontbijt serveert dus geen uitslapen meer. Om 8 uur liepen we weer in hetzelfde park. Dit keer pisotes en een groene toekan gezien. We hadden koekjes voor de boswachter meegenomen en die nodigde ons uit op de koffie. Hij gaf aan dat we om 18:00 zelf een kikker tour konden doen in het park dus om 17:30 weer de heuvel op naar het park. Geen kikkers te zien maar was toch leuk zo in het donkere bos. Na deze enerverende ervaring hebben we in de lokale soda gegeten.

Santa Helena naar Bijagua, 17 januari

Ook vandaag niet echt uitgeslapen. Om 7 uur al bij het busstation om te ontbijten. Gelukkig dat we zo vroeg waren, de enige bus die naar de goede richting ging vertrok om 7:30. Deze zette ons op de grote weg af. Na een half uurtje kwam er een bus aanrijden die ons naar Canas bracht. Daar vertrok een volle bus naar Bijagua. De totale reistijd was 4,5 uur. Aangekomen direct naar het huisje Rio Celeste dreams gegaan. Ziet er goed uit we hebben 5 bedden en een mooi zitje buiten.

Geluncht in de plaatselijke soda met een vegetarische casada. Een wandeling in de buurt gemaakt van 12km. Onderweg langs de grote weg weer een verdwaalde luiaard gezien. Ook nog een geprobeerd bluejeans gifkikkers te vinden in een klein reservaat je maar wederom geen succes. Weer zon en lekker warm. We konden weer buiten ons zelf gemaakte diner nuttigen.

Bijagua, dag 2, 18 januari

Vanmorgen om 8 uur heeft de dochter van het huisje ons naar Parque National Volcano Tenorio gebracht. Daar hebben we een wandeling gemaakt naar de waterval Rio Celeste. Het water neemt bepaalde mineralen op waardoor het heel blauw lijkt. In het begin was het nog rustig maar het werd gaandeweg steeds drukker. We hadden zeer mistig weer, pas op de terugweg begon de zon weer te schijnen.

Later werd het weer regenachtig en zelfs een beetje koud. We zijn in de stromende regen naar het restaurant gelopen( 2 minuten) waar José met de jas aan heeft zitten eten.

Bijagua, dag 3, 19 januari

We zijn naar Bijagua cataratas (watervallen) gaan lopen een kleiner privé park. Daar hebben we een mooie wandeling naar de watervallen gemaakt behoorlijk klimmen maar dat hoort er bij. Nog een tijdje met de eigenaar van het park gepraat,viel niet tegen, we konden hem goed volgen in het Spaans

Later nog een Nicaraguees biertje gedronken met de eigenaar van het huisje. Zij praat Engels dus geen probleem. Eten weer bij de buren die voor ons een vegetarische maaltijd bedachten.

Bijagua naar Puntarenas 20 januari

Om kwart voor zeven de bus naar Canas genomen. Daar een uurtje gewacht om de bus naar Puntarenas te nemen. Die kwam 2 uur later aan. Even een klimaat shock van 19 graden naar 34 graden. Wat gegeten en naar het hostel gelopen. Na inchecken een rondje in de stad gelopen en een tijdje op strand gelegen.

Omdat ons hostel voor morgen al vol is kunnen halen naar accommodatie in de buurt. Bij Airbnb iets gevonden en geboekt maar helaas moesten we daar weer opnieuw registreren met foto's van paspoort en selfies. Na contact met de eigenaar besloten om het zonder Airbnb te doen. Weer lekker op een terrasje op het strand gedronken en later zonder probleem vegetarisch gegeten.